Kościół

Ks. prof. Andrzej Kobyliński: Nie wolno dzieci straszyć diabłem!

Wśród polskich katolików niezwykle popularnym tematem są „zagrożenia duchowe”. Furtki, przez które szatan ma wchodzić do ludzkiego życia, przyczyny zniewoleń i opętań. Czary i magia, książki, filmy i muzyka, które mają pozwalać złym duchom wpływać na człowieka. Obchodzone dziś przez wielu Polaków Halloween, które w ocenie wielu jest świętem ku czci szatana. W konsekwencji popularne są też praktyki mające pozwolić człowiekowi wyzwolić się z mocy ciemności. Specjalne modlitwy i dewocjonalia, nabożeństwa z modlitwą o uzdrowienie i uwolnienie, powrót do zapomnianych sakramentaliów i egzorcyzmy. Gdzie kończy się zdrowa wiara a zaczyna „pandemoniczna wizja świata”? Na ten temat z red. Krzysztofem Sobczakiem z Radia Zet rozmawiał ks. prof. Andrzej Kobyliński, etyk z UKSW w Warszawie.

4 min czytania
Fot. screenshot - YouTube (Telewizja Republika)
Fot. screenshot - YouTube (Telewizja Republika)

Wśród polskich katolików niezwykle popularnym tematem są „zagrożenia duchowe”. Furtki, przez które szatan ma wchodzić do ludzkiego życia, przyczyny zniewoleń i opętań. Czary i magia, książki, filmy i muzyka, które mają pozwalać złym duchom wpływać na człowieka. Obchodzone dziś przez wielu Polaków Halloween, które w ocenie wielu jest świętem ku czci szatana. W konsekwencji popularne są też praktyki mające pozwolić człowiekowi wyzwolić się z mocy ciemności. Specjalne modlitwy i dewocjonalia, nabożeństwa z modlitwą o uzdrowienie i uwolnienie, powrót do zapomnianych sakramentaliów i egzorcyzmy. Gdzie kończy się zdrowa wiara a zaczyna „pandemoniczna wizja świata”? Na ten temat z red. Krzysztofem Sobczakiem z Radia Zet rozmawiał ks. prof. Andrzej Kobyliński, etyk z UKSW w Warszawie.

Duchowny zauważa, że tematyka związana z zagrożeniami duchowymi stała się w Polsce popularna w 2007 roku. Wtedy do Polski zaczęli przyjeżdżać ewangelizatorzy z innych kontynentów, zasiewając wśród polskich katolików synkretyczną religijność chrześcijańską. Rozpoczął się w naszym kraju proces pentekostalizacji, związany z obecnością nowych praktyk religijnych. Elementem tej religijności, tłumaczy ks. prof. Kobyliński, jest szczególne zwrócenie uwagi na działanie diabła.

- „W latach 90. ubiegłego stulecia były to przypadki marginalne. Natomiast po rewolucyjnych zmianach, który dokonały się w naszej religijności po 2007 roku, doszło w naszym kraju nawet do egzorcyzmu narodowego”

- wskazuje uczony.

Egzorcyzmy stały się popularniejsze, a liczba księży mogących je sprawować radykalnie wzrosła.

- „Niestety, w postrzeganiu egzorcyzmów dominuje obraz karykaturalny, zdeformowany, banalny. Ludzie inspirują się tym, co znajdują w kulturze masowej, w książkach czy filmach, a nie tym, co wynika z dojrzałego myślenia religijnego. Warto o tym pamiętać, że egzorcyzmy są stare jak świat. W każdej religii istnieją różne sposoby uwalniania ludzi od zła, a to jest istotą tego obrzędu. W związku z tym nie ma się czemu dziwić, że są praktykowane. Tak było zawsze i każda religia – czy to będzie judaizm, chrześcijaństwo czy islam – zakłada istnienie zła osobowego (diabła, szatana, demonów) i uwalniania ludzi od tego zła. W związku z tym nie należy zadawać sobie pytania, czy egzorcyzmy powinny istnieć, ale jak mądrze, racjonalnie do nich podejść i skąd się wzięło to komediowe czy sensacyjne podejście do tego zagadnienia

- podkreśla rozmówca Krzysztofa Sobczaka.

Ks. prof. Kobyliński zwraca uwagę, że jak żadna inna wspólnota, Kościół katolicki precyzyjnie reguluje kwestie związane z egzorcyzmami. Ważne, aby do tych zasad się stosować. Podkreśla, że każdy egzorcyzm musi być poprzedzony „solidną diagnozą psychologiczną czy psychiatryczną”. Postuluje też wprowadzenie zakazu stosowania egzorcyzmów wobec osób nieletnich.

- „Nie wolno dzieci straszyć diabłem. Nie wolno wmawiać im opętania. Takie działania mogą być szkodliwe, budzą panikę, lęk. Egzorcyzmy to mały fragment o wiele większego problemu, jakim jest pandemoniczna wizja świata, głoszona przez niektórych liderów religijnych. Czasami wmawiają oni ludziom, że złe duchy mogą mieszkać w przedmiotach, że trzeba palić czy niszczyć zabawki czy ubrania, w których rzekomo złe duchy mieszkają, np. książki Harry'ego Pottera. Mówiąc fachowo, to jest koncepcja furtek złego ducha”

- wskazuje.

Wyjaśnia, że o ile pewne gry komputerowe, książki, filmy czy muzyka promują negatywne wzorce i są szkodliwe dla psychiki dzieci, to wiara w to, iż w przedmiotach są obecne złe duchy wpływające na nasze życie jest magicznym podejściem, wedle którego to materia, a nie wola człowieka decyduje o złu. Jako niedopuszczalną praktykę duchowny wskazuje też prezentowanie filmów o egzorcyzmach na lekcjach religii.

Ks. prof. Kobyliński podkreśla, że nadużyciem jest również łączenie obchodzonego dziś Halloween z opętaniami.

- „Nie wykluczam, że takie przypadki mogą się gdzieś w świecie pojawić. Osobiście wierzę, że istnieje zło osobowe (szatan, diabeł), ale mam głębokie przekonanie, że realna forma istnienia zła osobowego jest zupełnie inna niż wyobrażaliśmy to sobie przez stulecia. Figura diabła z rogami i ogonem – prezentowana w kulturze ludowej, malarstwie, rzeźbiarstwie czy literaturze – ma niewiele wspólnego z faktycznym istnieniem zła osobowego jako wielkiej mocy i niezwykłej inteligencji. To jest głęboka tajemnica metafizyczna, która wymaga mądrego podejścia filozoficznego czy teologicznego. Nie wolno jej banalizować”

- mówi.

- „To, co się dzieje w ramach Halloween, jest elementem współczesnej kultury masowej i pewnej zabawy, którą można porównać do naszej polskiej tradycji Dziadów. Jeśli mamy w miarę umiarkowane podejście do tego zjawiska, to nie ma w tym nic szkodliwego. Dla mnie problemem nie jest łączenie Halloween ze złymi duchami, lecz banalizacja śmierci, pamięci o zmarłych. Trzeba bardzo uważać, aby obchodzić ten dzień w taki sposób, by nie przeradzał się on w parodię śmierci. Jeśli mam zastrzeżenia do Halloween, to one nie dotyczą opętań czy złych duchów. Martwią mnie bardziej te sposoby świętowania Halloween, które mogą być naigrywaniem się ze śmierci, cierpienia, umierania, życia pozagrobowego”

- dodaje.

kak/wiadomości.radiozet.pl

Komentarze

60 komentarzy

Dodawanie komentarzy wymaga zalogowania.

ect 12.11.2021, 14:45

Ksiądz racjonalista. Zresztą, nie tylko on jeden. Mamy ich coraz więcej, księży naukowców, racjonalistów, psychologów. Matka Boża nie straszyła w Fatimie ale ostrzegała a dzieci i tak się przestraszyły. Ta "wizyta w piekle" jako jeden z elementów całej drogi do nieba ostatecznie na dobre wyszła dzieciom i wielu, wielu zdążającym do Boga.

Sam jesteś żenujący 10.11.2021, 09:02

To że ktoś ma tytuł profesora teologii nie musi oznaczać że jest mądry!!! Różni głupcy z tytułami profesorów krążą po tym świecie!!!

Anonim 03.11.2021, 20:38

Stara kobieta, ale czy mądra?! To żenujące pouczać profesora teologii...

stara kobyła 01.11.2021, 16:59

"„Nie wolno dzieci straszyć diabłem. Nie wolno wmawiać im opętania." Tak, ale wolno wpychać te dzieci w objęcia szatana, wpychać w okultyzm i magię halloweenu. Kobyliński, niedouczony gość uchodzący za "profesora" nie wie, że halloween propaguje śmierć, i to nie śmierć fizyczną ale wieczną, piekielną. Byłoby dobrze, żeby Kobyliński zapoznał się wreszcie z wielowiekową nauką Kościoła na temat demonologii, czarnej magii, okultyzmu, wróźb, czarownictwa. Niech poczyta coś Ojca Posackiego (nawiasem mówiąc jezuity) lub ks. Zwolińskiego. Niech wreszcie dokształci się ignorant jeden, który poza parciem na szkło niewiele sobą reprezentuje. Swoją ignorancją, nieuctwem szkodzi Kościołowi i ludziom.

stara kobyła 01.11.2021, 16:58

"„Nie wolno dzieci straszyć diabłem. Nie wolno wmawiać im opętania." Tak, ale wolno wpychać te dzieci w objęcia szatana, wpychać w okultyzm i magię halloweenu. Kobyliński, niedouczony gość uchodzący za "profesora" nie wie, że halloween propaguje śmierć, i to nie śmierć fizyczną ale wieczną, piekielną. Byłoby dobrze, żeby Kobyliński zapoznał się wreszcie z wielowiekową nauką Kościoła na temat demonologii, czarnej magii, okultyzmu, wróźb, czarownictwa. Niech poczyta coś Ojca Posackiego (nawiasem mowiąc jezuity) lub ks. Zwolińskiego. Niech wreszcie dokształci ignorant jeden, który poza parciem na szkło niewiele są reprezentuje. Swoją ignorancją, nieuctwem szkodzi Kościołowi i ludziom.

Katecheta 01.11.2021, 14:48

To nie żadna omego tylko tzw"rogi" symbol na wskroś satanistyczny. Jeśli w latach 80 była to jakaś moda to dziś ta moda nie jest wyjątkiem dla niewielu a czymś powszechnym. Ludzie kupują dziecku zabawkę, czy wózek z "niewinną gwiazdką" i tak od niemowlęcia aż do śmierci, symbole satanistyczne są wszędzie wpisane w loga znanych firm, utwory muzyczne, filmy i niestety nawet niewiane bajki. Moda to wybór, a tu jest totalna i permanentna inwigilacja zarówno dla tych których to interesuje jak i dla tych którzy są nieświadomi.

Zawi 01.11.2021, 09:11

Nie bardzo "dziś". Jakieś 40 lat temu, kiedy ja byłem dzieckiem. W latach 80-tych satanizm, odwrócone krzyże i wszystko co z tym związane była na prawdę modne i cool. A zaczęło się dokładnia, jak ks profesor przestrzega. Babcia jednego z liderów metolowych (chyba AC/DC) miała zwyczaj, kiedy ktoś powiedział słowo "diabeł", "do diabła" itp robiła symbol alfa i omega, czyli dłoń z wyciągniętym małym i wskazującym palcem, co miało chronić przed złymi siłami. Wnuczek pokazał to na scenie i się przyjęło (a nawet przetrwało do dziś wypierając pokojowe V epoki hipisów) . Były demoniczne makijaże i teksty o szatanie. Moda na diabła. Ale katolicyzm to coś wiecej niż walka szalikowców 2 drużyn z miasta a granica miedzy dobrem a złem przebieg w sercu każdego człowieka

Adeptus 01.11.2021, 07:13

Godek nie jest i nigdy nie była z PiS, nie kłam. Wielokrotnie potępiała PiS za to, że nie chce wprowadzić absurdalnego całkowitego zakazu aborcji. Jak zwykle nienawiść do PiS przesłania Ci rzeczywistość. adeptusrpg.wordpreess.com

Adeptus 01.11.2021, 07:11

Oczywiście, chrześcijański Bóg jest dużo paskudniejszym i przerażającym potworem (przy założeniu, że istnieje), niż jakikolwiek demon. adeptusrpg.wordpress.com

Adeptus 01.11.2021, 07:10

Ech, ksiądz Kobyliński stoi w rozkroku między zabobonem, a rozumem. Oczywiście, lepsze to niż całkowite trwanie w zabobonie, ale warto zdobyć się na odwagę i odrzucić go całkowicie. "W związku z tym nie należy zadawać sobie pytania, czy egzorcyzmy powinny istnieć, ale jak mądrze, racjonalnie do nich podejść i skąd się wzięło to komediowe czy sensacyjne podejście do tego zagadnienia". Nie. Racjonalne podejście do egzorcyzmów i opętań to stwierdzenie - jedno i drugie to bzdura i zabobon. Opętania to choroby psychiczne, ewentualnie skutek sugestii religijnej wmawiającej człowiekowi, że może opętać go demon (i w tym wypadku egzorcystyczna sugestia, że się tego demona wypędziło, może przynieśc człowiekowi ulgę - ale to jest klasyczne rozwiązywanie przez religię problemu, który sama stworzyła). Oczywiście popieram potępienie wyrażane przez Kobylińskiego dla palenia książek i figurek, oczywiście popieram też jego stanowisko w kwestii zakazu egzorcyzmowania osób nieletnich i doceniam, że ma odwagę postawić taką tezę jako ksiądz - ale życzę mu, żeby oprzytomniał do reszty i porzucił wszelkie chrześcijańskie zabobony. Współczesna obsesja egzorcyzmowania to nie jest jakaś nowa moda, według Biblii Jezus i Apostołowie egzorcyzmowali na prawo i lewo - w miarę rozwoju cywilizacji katolicyzm w znacznej mierze odszedł od tego zabobonu, a teraz po prostu wraca do swoich zabobonnych korzeni! adeptusrpg.wordpress.com

Katecheta 01.11.2021, 06:30

Po co miała mówić jak widziały jak jest? Dziś dzieci noszą satanistyczne gadżety, odzież z satanistycznymi elementami, grają w gry przepełnione satanizmem i nocami oglądają horrory i to jest ok, ale jak katecheta albo ksiądz wspomni o szatanie to dzieci się boją?

Zawi 31.10.2021, 21:07

Maryja pokazała piekło, ale NIE STRASZYŁA dzieci diabłem. Strach przed diabłem, to jego siła, tak jak strach przed bandytą jest siła bandyty. Maryja nie mówiła dzieciom, że mogą zostać opętane, jak Jej nie posłuchają, alb, że diabeł ich nawiedzi. Nie opowiadała o czcicielach szatanach, czarnych mszach itp Zło, to to co dziej się w naszym domu a nie "drużyna złego z antypodów"

Zawi 31.10.2021, 20:59

Tak - zło, to jest zło i ks Kobyliński tak je nazywa. Zło to np pomawianie, nienawiść, antykoncepcja, kradzież... tak w Polsce, jaki i w USA. Natomiast dynia ze świeczką, świeczka, albo chleb "na drogę w zaświaty", albo strój Jokera to już takie samo "zło" jak strój pirata, czy Krzyżaka. I właśnie relatywizm moralny sprowadza zło do określonych obozów i symboli a nie jak katolicyzm - czynów i intencji

Jsan 31.10.2021, 19:58

Takie brednie jak twoje wypociny tylko na frondzie. Przecież nie chodzi o stwierdzanie że szatana nie ma i nie ingeruje, tylko o to czy warzywo zwane dynią jest z nim powiązane. każdy kto ma rozum wie że nie . I tyle w tym temacie

Brawo!!! 31.10.2021, 18:55

Tym komentarzem pozbawiłeś ks. Kobylińskiego jego profesury!!! Tak ich kształcą, że nawet w objawenia fatimskie powątpiewają!!! Przecież dzieci fatmskie widziały piekło!!!

Katecheta 31.10.2021, 18:35

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-halloween-2021-hiszpania-hostie-znikaja-z-kosciolow-wykorzys,nId,5616810

Katecheta 31.10.2021, 18:29

Maryja w Fatimie też niepotrzebnie straszyła dzieci ukazując im piekło.

POkatoliku 31.10.2021, 17:45

Albo Kaczyńskim lub Tuskiem.

POkatoliku 31.10.2021, 17:42

Zgadzam się Ks. prof. Andrzej Kobyliński: Nie wolno dzieci straszyć diabłem! Do mnie Mama mówiła bój się Boga!

chwila zapomnienia? 31.10.2021, 17:21

Zapomnial dopisac przed teczowym klecha .

wiarus 31.10.2021, 16:51

diabłem nie wolno straszyć ale przed klechą trzeba przestrzegać!!!!!!!

Anonim 31.10.2021, 16:49

Błąd 502

Po 11 ... 31.10.2021, 16:47

To, że nie wolno dzieci straszyć diabłem, to oczywiste. Ale jest inna grupa, która przeżywa straszne psychiczne katusze. Co się stało? A stało się to, że Bóg postraszył piekło, że tam cały PiS trafi. Diabły są załamane. Mają depresję. Płaczą i błagają Boga o litość. Mają rację, ja im szczerze współczuję. Wyobraźcie sobie przez wieczność mieszać w kotle w którym gotuje się zupa z Pawłowicz, Suskiego i Godek. Boże miej litość nad diabłami!

Anonim 31.10.2021, 16:44

To nie o tym ten artykuł,kolego. Czytaj ze zrozumieniem.

Skrzypek na dachu 31.10.2021, 16:35

Nie wolno dzieciom wciskac zastrzyki eksperymentalne Pfajzera .

Anonim 31.10.2021, 16:32

Co za bzdury. Katolik musi być straszony i żyć w strachu.Wpaja sie to od dziecka.

Człowieku! 31.10.2021, 16:28

Nie chodzi o straszenie diabłem jak w bajce tylko o uświadomienie dziecku, że ZŁO istnieje. Inaczej będzie tak jak w USA, że dzieciom nie wolno mówić o tym co jest złe, nie wolno ich nawet upominać a na końcu powstaje społeczeństwo słabych psychicznie ludzi, którzy biorą antydepresanty i chodzą na kanapę do terapeuty. Co to znaczy traktować diabła po chłopsku? Zło to zło. Masz dowód istnienia diabła-szatana w Biblii i jak o tym przeczytasz dziecku i wytłumaczysz to jest to straszenie???

Kolejny ksiądz "zanieczyszczony" Heglem 31.10.2021, 16:22

Za dużo "ducha czasu" Hegla w Kościele Katolickim zamiast Ducha Świętego księże Kobyliński!!!

Zawi 31.10.2021, 16:22

On jest profesorem a ty nic nie zrozumiałeś. Kobyliński nie twierdzi, że diabła nie ma - przeciwnie, przeciwstawia traktowaniu diabła po chłopsku/indiańsku. Jak bezmyślnej wszy, która przełazi z jednego na drugiego, albo siedzi w poduszce (czy dyni). Prosty człowiek i dziecko am się bać jak ogna ZŁA a nie złego (od którego jest głupszy). Złym można zajmować od poziomu wyższego niż twój i z pewności nie polega na to na odczynianiu uroków. Strach przed diabłem, jest narzędziem diabła - podobnie jak strach przed bandytą jest narzędziem bandytów.

Ktoś księdzu nieźle namącił w głowie 31.10.2021, 16:20

Ks. Kobyliński chyba za dużo się naczytał prac niemieckich teologów powstałych po Soborze Watykańskim II, którzy od teologii chrześcijanskiej przeszli do protestanckiej a na koniec do ateizmu i ciągle twierdzą, że są "teologami chrześcijańskimi".

Czy ks. Kobyliński jeszcze wierzy w Boga? 31.10.2021, 16:16

Skoro ktoś uczy swoje dziecko od małego modlitw i chodzi z nim do Kościoła to jest oczywiste, że trzeba też dziecku mówić o tym, że istnieje zło i że trzeba z nim walczyć. A złem jest diabeł czyli szatan. Przecież są biblie dla dzieci, które wyjaśniają im czym był grzech pierworodny i jak doszło do upadku zbuntowanych aniołów. Czy to jest straszenie? Uświadamianie kogoś od małego? Ks. Kobyliński gdziekolwiek się wypowie przypomina niemieckich księży, którzy żądają poprzez drogę synodalną zmiany niezmiennego nauczania Kościoła w sprawach prawd wiary. Tacy księża jak on albo powinni się nawrócić i stać się pobozni albo odejść bo sieją tylko zamęt w głowach wiernych.

Ks. Kobyliński mówi jak świecki ateista 31.10.2021, 16:05

Kolejna "genialna" wypowiedź ks. Kobylińskiego. "Nie wolno straszyć dzieci diabłem" - tego nie wolno, ale można je OSWAJAĆ z diabłem pozwalając na przebiernie się za niego w Halloween...Ręce opadają - ksiądz z tytułem profesora! Z czego on ma ten stopień profesorski? Z racjonalizmu, z ateizmu? No właśnie szatanowi zależy na tym, żeby o nim głośno nie mówić i negować jego istnienie. Wtedy jest mu łatwiej działać. Tak mówią egzorcyści.

mateuszjegliński 31.10.2021, 15:46

jsan, przykro mi, ale ks Kobyliński , reprezentuje zwykłe posoborowe oszołomstwo, choćby dlatego, że mówienie dziecku prawdy o złym duchu jest nie tylko straszeniem, ale i ostrzeżeniem przed realnym złem. Ks Kobyliński, to zwykły posoborowy oszołom.

Jsan 31.10.2021, 15:41

Zawsze mnie dziwi jak to się dzieje ze fronda znana z skrajnie nacjonalistycznego i przedsoborowego ujmowania religii przytacza wypowiedzi tak mądrego człowieka jak ks profesor. przecież te wypowiedzi są w sprzeczności z Jędraszewskim, Zielińskim , Guzem i innymi skrajnymi fanatykami....

Foster 31.10.2021, 15:02

Tysiące lat to robią a tu taka wolta. Jak się Jasio jako dziecko czegoś nauczy to jako ojciec już się tego nie oduczy.

Sławomir Obuchowicz 31.10.2021, 14:11

Dzieci nie powinno się straszyć niczym. Wystarczy tłumaczyć im na miarę ich możliwości intelektualnych ten świat. Równie dobrze diabła można zastąpić FASZYSTĄ , lub ANTYSEMITĄ i uczynnić z nich w niedojrzałym umyśle dziecięcym symbol STRACHU.

paszol wont za don 31.10.2021, 13:57

a ty co masz do powiedzenia czerwony pajaku??oprocz twojej nienawisci do wszystkiego co sluzy czlowiekowi i Bogu.

Keller-Krawczyk żydek-brudasek marzy o USA! 31.10.2021, 13:34

O USA NAWET NIE MASZ CO MARZYĆ, TY PARCHU! - - - - WYBIJ SOBIE USA z TEJ TWOJEJ ŻYDŁACKIEJ PAŁY, BRUDASIE!

rebeliant 31.10.2021, 13:33

A pedofilem w czarnej płachcie można straszyć ?

robaczek ril łan 31.10.2021, 13:20

𝐅𝐀𝐊𝐓𝐘 => 𝐀𝐁𝐒𝐎𝐋𝐔𝐓𝐍𝐀 większość hospitalizacji w całej 𝐁𝐈𝐀𝐋𝐎𝐑𝐔𝐒𝐈 to 𝐙𝐀𝐒𝐙𝐂𝐙𝐄𝐏𝐈𝐄𝐍𝐈 𝐒𝐏𝐔𝐓𝐍𝐈𝐊𝐈𝐄𝐌 𝐕 ... /// ~99% trupów 𝐊𝐎𝐋𝐂𝐇𝐎𝐙𝐍𝐈𝐊𝐎𝐖 w całej 𝐁𝐈𝐀𝐋𝐎𝐑𝐔𝐒𝐈 to 𝐙𝐀𝐒𝐙𝐂𝐙𝐄𝐏𝐈𝐄𝐍𝐈 𝐒𝐏𝐔𝐓𝐍𝐈𝐊𝐈𝐄𝐌 𝐕 = > (dzis prawie 100 zaszczepionych 𝐏𝐑𝐎𝐒𝐓𝐘𝐓𝐔𝐓𝐄𝐊 𝐳𝐝𝐞𝐜𝐡𝐥𝐨 𝐧𝐚 𝐒𝐘𝐅 - 𝐊𝐈𝐋𝐀 ...). A wam 𝐓𝐎𝐖. 𝐋𝐔𝐊𝐀𝐒𝐙𝐄𝐍𝐊𝐀 to 𝐁𝐎𝐋𝐒𝐙𝐎𝐉𝐄 𝐒𝐏𝐀𝐒𝐈𝐁𝐀 usuwając swoje 𝐖𝐄𝐍𝐄𝐑𝐘𝐂𝐙𝐍𝐈𝐄 𝐂𝐇𝐎𝐑𝐄 𝐊Ö𝐑𝐖𝐘 z populacji ludzkości => zbiorowa nagroda 𝐋𝐄𝐍𝐈𝐍𝐀 !!

katolicka deratyzacja Polski 31.10.2021, 13:03

PO to partia faszystowska

katolicka deratyzacja Polski 31.10.2021, 13:02

Kobylinski to znany oszust i mason.

Anonim 31.10.2021, 12:57

Niedługo nie będziecie już mieli kogo straszyć diabłem, bo dzieci was oleją ciepłym moczem klechy. Już to powoli się dzieje.

matis89 31.10.2021, 12:54

DO LEWACKIEGO PODSZYWA: Pan Jezus w Orędziach Ostrzeżenie przestrzegał przed TRUJĄCYMI SZCZEPIENIAMI i je przepowiedział 17.06.2012r. tak samo jak przepowiedział obalenie Benedykta XVI i ustanowienie Fałszywego Proroka ........... ,,Moja droga umiłowana córko, plany masońskich grup przejęcia światowych walut są coraz bliższe ukończenia. Ich nikczemne plany obejmują również nowe globalne szczepienia, które spowodują choroby na całym świecie, wywołujące cierpienia na skalę nie widzianą nigdy wcześniej. Unikajcie takiego nagle ogłoszonego globalnego szczepienia ponieważ będzie was ono ZABIJAĆ.......''

matis89 31.10.2021, 12:34

A teraz towarzysze jewreje wspólnie zaśpiewajmy hymn naszej ukochanej ojczyzny: _________________ Гимн Советского Союза !!! _________________ Союз нерушимый республик свободных Сплотила навеки Великая Русь. Да здравствует созданный волей народов Единый, могучий Советский Союз! Славься, Отечество наше свободное, Дружбы народов надёжный оплот! Знамя советское, знамя народное Пусть от победы к победе ведёт! Сквозь грозы сияло нам солнце свободы, И Ленин великий нам путь озарил: Нас вырастил Сталин – на верность народу, На труд и на подвиги нас вдохновил! Славься, Отечество наше свободное, Счастья народов надёжный оплот! Знамя советское, знамя народное Пусть от победы к победе ведёт! Мы армию нашу растили в сраженьях. Захватчиков подлых с дороги сметём! Мы в битвах решаем судьбу поколений, Мы к славе Отчизну свою поведём! Славься, Отечество наше свободное, Славы народов надёжный оплот! Знамя советское, знамя народное Пусть от победы к победе ведёт! _________________ Za Putinu!!! _________________ Urraa!! _________________ Ty job twoju mać jewrej s*kinsyn!

Anonim 31.10.2021, 12:07

W sumie można by diabła zastąpić tuskiem i efekt będzie ten sam

bogdanus 31.10.2021, 12:07

Jeżeli to prawda jak piszesz, to z duchowością tego kapłana jest coś nie tak. Duch Święty nie oświeca tych, którzy nie żyją z nim w dobrych stosunkach. Tytuł, stanowisko czy inteligencja niema tu nic do rzeczy.

matis89 31.10.2021, 12:06

W istocie ten mason, lewakoateista w sutannie stwierdza że katolik tak samo może iść na rytualne spotkanie organizacji paramasońskiej, u Owsiaka pójść do namiotu Hare Kryszna i się dobrze bawić....czy czcić demona Pachamamę jak Bergoglio, biblijną Ohydę Spustoszenia. W zasadzie to według masona Kobylińskiego można też przyjąć Znamię Bestii, chipowanie bo chip to tylko przedmiot ''ułatwiający'' nam życie...........Kobyliński, lewaku w sutannie, synkretyzm religijny Antychrysta to właśnie wasza masońska główna działalność.....twoja, bergogliów, szustaków, hołowni......... a nie ojca Bashobory którego wy masoni w sutannach nienawidzicie i do dzisiaj was to boli jak widać. Masoński oszuście, owszem Bóg swoim kazał niszczyć wasze masońskie bożki.

Anonim 31.10.2021, 12:06

ty już tam lepiej nie bełkocz, bo miękkie to wiesz co jest

glos z ropiejacej euroPY 31.10.2021, 12:02

Cos sie ksiedzu pomylilo??Co to znaczy nie straszyc diablem??tzn tak jak na zachodzie,nie mowic o nim wogole?wole juz posluchac ksiezy z prawdziwa charyzma i powolaniem,nie ksiezy miekkich i uleglych gdyz oni zaciemniaja Wiare.

moje zdanie 31.10.2021, 11:57

Diabel, szatan (zŁe duchy) istnieją, ale o tym trzeba mówic dzieciom starszym i w odpowiedni sposób -a nie straszyc małe dzieci już od drugiego, 3-ciego roku życia tak jak to odbywa sie w czasie Halloween.

katoliczka 31.10.2021, 11:53

Ks. Kobyliński głosi sprzeczne ze sobą tezy - Z jednej strony wręcz promuje Halloween jako zabawe -. Mówi cyt " Halloween jest elementem współczesnej kultury masowej i pewnej zabawy, którą można porównać do naszej polskiej tradycji Dziadów. Z drugiej strony mówi - nie wolno straszyc dzieci diabłem. Niestety ale w ramach Halloween własnie odbywa sie straszenie dzieci diablem, kosciotrupami,. W UK, USA całe tygodnie ptrzed i po Halloween w TV mamy ciągle straszne filmy dla dzieci i młodzieży - Spooky movies. Wiec wolno dzieci straszyc diablem - czy nie wolno??? Panie Kobylinski. Na cos trzeba sie zdecydowac Dla mnie pan nie jest ksiedzem. Pan Jezus prosił wyraznie - Mowcie -Tak, tak albo Nie,nie. Ja jako dziecko pamietam sama mialam okres pełen lęków kiedy włąsnie w telewizji oglądaląm tego typu filmy i otrzymalam od kogos zabawke - diabla.

Anonim 31.10.2021, 11:44

Ks.prof.dr.hab. Stanisław Koczwara biskupi porzucili swój lud ........................................ https://www.youtube.com/watch?v=SoW47MQeLss

rebeliant 31.10.2021, 11:11

Wywoływanie strachu to rozległa wiedza. Po ukierunkowaniu lęków można poznać jakim interesom one służą... a wyobraźnia poszczególnych obserwatorów jest dodatkowym czynnikiem, który może wykorzystać zaobserwowane lęki. Np. taki duszpasterz może łatwiej przekonać, że tylko konsekrowaną pytą idzie wypędzić diabła z bezbożnej pupy smarkacza.

katolicka kretynizacja polski 🇵🇱 31.10.2021, 10:54

"Nie wolno dzieci straszyć diabłem!" to dlatego na lekcjach religii tyle pyerdolenia o szatanie, ogniu piekielnym itp. bzdurach którymi klechy karmią dzieci?!

bogdanus 31.10.2021, 10:47

Nie wolno dzieci straszyć diabłem!========Nie można też kłamać i mówić że go niema. Jezus przed czym nas zbawił, przed potępieniem, piekłem w którym są upadli aniołowie i ludzie.

rebeliant 31.10.2021, 10:44

A kto im tego diabła podsuwa do głów ?!

Kaczka basta! 31.10.2021, 10:34

Heretyk, na stos! Jak w ogóle zarządzać tym kościelnym kramem bez straszenia diabłem nie tylko dzieci, ale i dorosłych?!? Co ten katabas wie o kościelnym marketingu?!?

Halloween oswaja dzieci z okultyzmem 31.10.2021, 10:14

"Jeśli mam zastrzeżenia do Halloween, to one nie dotyczą opętań czy złych duchów" Czy ks. Kobyliński jest egzorcystą żeby wypowiadał takie zdania??? W TVP Katowice pokazywali wczoraj wieczorem materiał o biegu zorganizowanym dla dzieci "z okazji Halloween". Dziewczynka w wieku 6 - 8 lat zapytana za kogo się przebrała odpowiedziała: za upadłego anioła. Co na to ks. Kobyliński??? Dzieci przebierają się za upadłe anioły - czy to normalne??? To jest oswajanie z okultyzmem od małego. Jak ktoś się przebiera w dzieciństwie za upadłe anioły to jako dorosły będzie wierzył we wróżki, taroty, horoskopy, a na końcu zapisze się do jakichś sekciarzy i rzeczywiście może zostać opętany.

Anonim 31.10.2021, 10:00

Bogiem też nie! RELIGIA WON ZE SZKÓŁ!!!

Polecane

Czytaj dalej