Katedra św. Szczepana w Wiedniu szokuje odwiedzających specyficzną „zasłoną wielkopostną” (Fastentuch), która zakrywa główny barokowy ołtarz. Tuż przed ołtarzem zawieszono fioletowy sweter o powierzchni 80 m2, który waży 300 kilogramów i został wykonany w Tajlandii. Jest to dzieło kontrowersyjnego wiedeńskiego artysty Erwina Wurma.

 

Wurm znany jest z rzeźb i fotografii, które momentami ocierają się o pornografię. Jego rzeźby pokazują „zniekształcone formy ludzkiego ciała i inne obiekty”, a sam artysta mówi, że „jego dzieło przywołuje absurd odnajdywany w prozaicznych działaniach codziennego życia”. Wśród jego prac można znaleźć i takie, które wydają się kpić zarówno z zakonnic, jak i duchownych. Jedna z jego rzeźb pokazuje np. dwóch mężczyzn wkładających głowę z dwóch stron do budy dla psa i zatytułowana jest „Konfesjonał”.

Gigantyczny sweter ma przedstawiać „ogrzewającą i ochronną drugą skórę”, a także „pierwszeństwo rozgrzewającej miłości bliźniego”, jak informuje strona internetowa wiedeńskiej katedry. W świątyni umieszczono też inne prace Wurma, jak na przykład stojący u wejścia termofor, który zatytułowano „Wielka matka”. Jak zauważa Jules Gomes z „Church Militant”, „Nie ma jednak odniesienia do męki czy ukrzyżowania, czy odkupieńczego dzieła Chrystusa, czy innego tradycyjnego wielkopostnego motywu w wyjaśnieniu dzieł sztuki Wurma”.

Gomes przytacza opinię z bloga Kreuz.net: „Przez niemal tysiąc lat widok ołtarza w Wielki Post był zakryty „wielkopostną zasłoną” (...), by zaznaczyć, że grzeszny człowiek nie jest godny widzieć Boga. Często te zasłony wielkopostne opowiadały życie Chrystusa. Ich celem było przybliżenie niepiśmiennych (...) jeszcze mocniej do życia” naszego Pana. Tymczasem obecny proboszcz katedry wydaje się uznawać „śmieci za sztukę”, a Wielki Post stał się okazją dla „pretensjonalnej agitacji dla tych urzędników kościelnych, którzy najwidoczniej mają słabą wiarę”.

To nie pierwsza taka kontrowersja związana z katedrą św. Szczepana w Wiedniu. Na przykład w roku 2008 oburzenie i protesty wywołał umieszczony w niej obraz przedstawiający Ostatnią Wieczerzę jako orgię homoseksualną.

jjf/ChurchMilitant.com