„Dziennik Gazeta Prawna” informuje o liście, który specjaliści edukacyjni, przedstawiciele organizacji pozarządowych i prawnicy skierowali do minister Barbary Nowackiej oraz wiceminister Katarzyny Lubnauer. Autorzy protestują przeciwko proponowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych zmianom w podstawach programowych dla przedszkoli, określając projekt „szkodliwym dla dzieci dokumentem”. Eksperci krytykują m.in. kwestie dot. nauki pisania, korzystania z elektroniki czy ograniczenia aktywności na świeżym powietrzu.

Przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych dr Karol Dudek-Różycki podnosi, że zgodnie z założeniami projektu, przedszkolaki mają siedzieć przy kartach pracy, zamiast wycinać, lepić i rozwijać motorykę. Brak zakazu korzystania z ekranów natomiast naraża jego zdaniem dzieci na autyzm cyfrowy, opóźnienia w rozwoju mowy i problemy ze wzrokiem. Ograniczenie wyjść na świeże powietrze do minimum z kolei niesie w jego ocenie zagrożenie dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci.