„Podstawę przekazania tych informacji stanowi art. 2 ust 4a ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu z dnia 26 marca 1982 r. (Dz. U.2022.762 tj.), który nakłada na prokuratora obowiązek powiadomienia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej o prowadzeniu postępowania karnego przeciwko członkowi Rady Ministrów” – brzmi komunikat Prokuratury.
„Przedstawienie wskazanym osobom, korzystającym z ochrony immunitetowej, zarzutów popełnienia przestępstw urzędniczych było możliwe po wyrażeniu przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie ich do odpowiedzialności karnej za czyny zabronione opisane we wnioskach prokuratora.” – czytamy dalej.
Jak wynika z treści informacji przekazanej przez PK, toku prowadzonych postępowań karnych były premier Mateusz Morawiecki – „uzyskał status podejrzanego w postępowaniu Prokuratury Okręgowej w Warszawie o sygn. 3041-1.Ds.172.2022, w następstwie przedstawienia mu zarzutu popełnienia czynów z art. 231 § 1 kk i z art. 18 § 2 kk w zw. z art. 107 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, pozostających w związku z zajmowanym stanowiska Prezesa Rady Ministrów”.
Były wicepremier i szef MON Mariusz Błaszczak – „uzyskał status podejrzanego w postępowaniu Prokuratury Okręgowej w Warszawie Wydział do Spraw Wojskowych o sygn. 3041-8 Ds.115.2024, w następstwie przedstawienia mu zarzutu popełnienia czynu z art. 231 § 1 kk w zb. z art. 265 § 1 kk w zw. z art. 11 § 2 kk, pozostającego w związku z zajmowanym stanowiskiem Ministra Obrony Narodowej. Obecnie Mariusz B. ma w tej sprawie status oskarżonego”.
Były minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski – „uzyskał status podejrzanego w postępowaniu Prokuratury Regionalnej w Warszawie o sygn. RP I Ds. 20.2019, w następstwie przedstawienia mu zarzutu popełnienia czynu z art. 231 § 2 kk w zw. z art. 12 kk, pozostającego w związku z zajmowanym stanowiskiem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi”.
„Przekazanie Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej informacji w trybie art. 2 ust. 4a ustawy o Trybunale Stanu może zatem stanowić podstawę do rozważenia przez Sejm, czy opisane w postanowieniach o przedstawieniu zarzutów naruszenia prawa, dokonane w związku z zajmowanymi stanowiskami w Radzie Ministrów, mogą wypełniać znamiona deliktu konstytucyjnego, a tym samym czy zachodzą przesłanki do ewentualnego pociągnięcia Mateusza M., Mariusza B. i Krzysztofa A. do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu na podstawie art. 156 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej” – przekazała w piśmie rzecznik rasowy Prokuratora Generalnego
Prokuratora Generalnego, prok. Anna Adamiak.
