– Połączenie, którą dziś oficjalnie otwieramy – Via Baltica – to dla nas, narodów Europy Środkowej, znacznie więcej niż kolejny szlak transportowy. Jest ona łącznikiem, który wzmacnia nasze relacje, zbliża nasze społeczeństwa i przyczynia się do podniesienia odporności naszego regionu – powiedział w swoim wystąpieniu Prezydent.
Jak podkreślił, „ten wspaniały przykład nowoczesnej architektury, który mamy dziś przed oczami, jest odzwierciedleniem doskonałego stanu stosunków polsko–litewskich”.
Stojąc tutaj – w pobliżu wiaduktu na trasie Via Baltica – widzę nie tylko spojenie dwóch odcinki drogi. Widzę most porozumienia, partnerstwa i przyjaźni między Polską a Litwą. Niech ta droga będzie naszym wspólnym przypomnieniem, że razem możemy osiągnąć więcej, a nasze kraje, łącząc wysiłki, budują przyszłość opartą na solidnych fundamentach współpracy i wzajemnego wsparcia – dodał Karol Nawrocki.
Prezydent w swoim wystąpieniu przywołał dwa wydarzenia z ostatnich 11 miesięcy: nabycie przez Litwę pływającej jednostki magazynowej i regazyfikacyjnej „Independence” oraz synchronizację systemu elektroenergetycznego państw bałtyckich z europejskim systemem kontynentalnym. – To pokazuje coraz silniejsze więzi Litwy z Polską i zachodnią częścią Unii Europejskiej – akcentował.
◊ Via Baltica to potoczna nazwa I Pan–Europejskiego korytarza transportowego (TEN–T). Jest częścią międzynarodowej trasy E67. Docelowo Via Baltica ma łączyć Warszawę z Helsinkami (przeprawa promowa 118 km), droga będzie przebiegać przez Kowno, Rygę i Tallinn (łącznie 970 kilometrów).
◊ Trasa ma znaczenie strategiczne. Jest ona kluczowym korytarzem komunikacyjnym łączącym Skandynawię i Państwa Bałtyckie z Europą środkową i zachodnią oraz stanowi ważne połączenie na osi północ–południe. Ponadto Via Baltica ma istotne znaczenie w obszarze militarnym i obronnym państw wschodniej flanki NATO. Znacząco poprawia możliwości łącznościowe wojsk Sojuszu i ew. szybkie rozmieszczenie jednostek wojskowych w krajach bałtyckich.