Wprowadzony zostanie cyfrowy dokument prawa jazdy, dostępny w telefonie komórkowym poprzez Europejską tożsamość cyfrową (EUDI Wallet). Mimo to kierowcy zachowają prawo wyboru dokumentu tradycyjnego.
Wprowadzono co najmniej dwuroczny okres próbny dla kierowców początkujących, objętych surowszymi zasadami (np. za jazdę po alkoholu, brak pasów, używanie telefonu).
Minimalny wiek uzyskania prawa jazdy dla kategorii C (ciężarówki) zostanie obniżony z 21 do 18 lat (przy zachowaniu odpowiednich uprawnień zawodowych), a dla kategorii D (autobusy) z 24 do 21 lat.
Czas ważności praw jazdy kategorii A i B zostanie ustalony na 15 lat — w przypadku dokumentu pełniącego także funkcję dowodu osobistego może zostać skrócony do 10 lat. Dokumenty na autobusy i ciężarówki będą odnawiane co 5 lat.
Krajom UE pozostawiono możliwość zastąpienia obowiązkowych badań lekarskich dla kierowców samochodów lub motocyklistów przez formuły samooceny lub inne systemy oceny opracowane na szczeblu krajowym.
Według danych Komisji Europejskiej rocznie w wypadkach drogowych w UE ginie ponad 20 000 osób. Reformy mają wspierać unijną wizję „Zero ofiar” do 2050 r. oraz poprawić bezpieczeństwo drogowe i cyfryzację systemów ruchu.
Zmieniona dyrektywa będzie musiała zostać jeszcze przyjęta formalnie przez Parlament i Radę UE, a następnie państwa członkowskie otrzymają czas na jej implementację do prawa krajowego — zazwyczaj kilka lat.
Jak czytamy, kraje członkowskie muszą już teraz rozpocząć przygotowania: m.in. modernizację systemów, przygotowanie infrastruktury cyfrowej, dostosowanie programów szkolenia i egzekwowania przepisów.