Wzrost ten ma miejsce w czasie, gdy Stany Zjednoczone, Kanada, Japonia oraz europejscy sojusznicy koncentrują się na globalnych ubezpieczycielach i armatorach, aby zniechęcić Moskwę do generowania przychodów z wojny w Ukrainie. Wśród nowych sankcji znalazły się również firmy i jednostki związane z rosyjską flotą widm.

Benjamin Hilgenstock, współautor raportu KSE, podkreślił, że "sankcje dotyczące tankowców były skuteczne, ale kampania oznaczenia jednostek była zbyt ograniczona, aby rzeczywiście zredukować flotę widm Rosji". Według niego, konieczne jest systematyczne stosowanie sankcji, które wymusiłyby odpowiednie ubezpieczenie od wycieków ropy, aby skutecznie zminimalizować poważne zagrożenie ekologiczne, jakie stwarza flota widm.

Wiele z tych jednostek porusza się po ruchliwych wodach europejskich, takich jak Bałtyk, cieśniny duńskie czy Cieśnina Gibraltarska, co zwiększa ryzyko katastrof ekologicznych zarówno dla Unii Europejskiej, jak i dla sąsiednich krajów. Autorzy raportu KSE postulują utworzenie stref "wolnych od widm" w wodach europejskich, aby zredukować te ryzyka, ostrzegając, że "katastrofa jest tylko kwestią czasu".

W czerwcu 2024 roku aż 70% rosyjskiej ropy przewożonej drogą morską było transportowane przez flotę widm, którą Moskwa stworzyła, wydając około 10 miliardów dolarów. Flota ta odpowiada za 89% wszystkich rosyjskich wysyłek ropy, z których większość handlowano powyżej limitu 60 dolarów za baryłkę od połowy 2023 roku, oraz za 38% eksportu produktów naftowych.

Tworzenie tej floty pozwoliło Rosji zerwać więzi z krajami należącymi do koalicji cenowej, które wywierały presję na globalne firmy ubezpieczeniowe, aby przestrzegały sankcji. W rezultacie Rosja ograniczyła swoje możliwości do głównie krajowych ubezpieczycieli, co budzi poważne obawy dotyczące jakości i niezawodności ochrony. Średni wiek tankowców wynosi 18 lat, a ich brak odpowiedniego ubezpieczenia sprawia, że są one niezwykle niebezpieczne.

Dodatkowo, ryzyko wzrasta z powodu korzystania przez flotę widm z państw rejestracyjnych z szarej listy oraz z anonimowych struktur własnościowych. Często do takiej floty należą pośrednicy, w tym brytyjscy księgowi oraz firmy z Dubaju, ukryte pod warstwami podmiotów gospodarczych.

KSE zwraca uwagę, że katastrofy ekologiczne są nieuniknione w związku z flotą widm. W marcu 2024 roku tankowiec Andromeda Star, mający 15 lat, zderzył się z inną jednostką w pobliżu Danii, jednak nie doszło do wycieku, ponieważ statek był w drodze do Rosji i był pusty. Natomiast w maju 2023 roku, 27-letni statek z Gabonu, przeznaczony do transportu irańskiej ropy, doznał poważnego wybuchu w pobliżu Indonezji, będąc pustym w momencie incydentu. Inne jednostki floty widm były już zaangażowane w wycieki ropy, a niektóre z nich uciekły z miejsca zdarzenia po spowodowaniu szkód środowiskowych.