Według niektórych słowa zawarte w Katechizmie odnośnie homoseksualizmu, który wyraźnie potępia akty homoseksualne, są zbyt „raniące”. Odnosząc się do tej kwestii kard. Schönborn powiedział: „Katechizm Kościoła Katolickiego jest dziełem Kościoła, ogłoszonym przez papieża”. Dodał jednocześnie, że dokonano w nim jednej zmiany, kiedy papież Franciszek interweniował w sprawie kary śmierci”. Od roku 2018 ojciec święty kilkukrotnie twierdził, że kara śmierci jest „niedopuszczalna”. Jak zauważa Michael Haynes, stoi to według teologów w sprzeczności z „Pismem Świętym, Tradycją świętą i Magisterium Kościoła”.

W swojej argumentacji kard. Schönborn powołał się na przykład dwójki świętych, „którzy chcieli zmiany” w kwestiach doktrynalnych: „To nie tajemnica, że Jan Paweł II już pragnął, by kara śmierci została wyraźnie potępiona. Matka Teresa wyraźnie poprosiła Jana Pawła II o tę zmianę”. Jeśli chodzi o inne potencjalne modyfikacje Katechizmu, hierarcha powiedział: „Dalsze zmiany? Nie wiem. Tylko papież jest tym, który może zdecydować”.

Kardynał unikał wyraźnej deklaracji, że wprowadzone zostaną korekty do Katechizmu odnośnie homoseksualizmu czy LGBT, stwierdził natomiast: „Ludzie zawsze mają prawo do bycia szanowanymi, nawet jeśli grzeszą, co wszyscy robią. Mamy prawo do bycia szanowanymi. Mamy prawdo do bycia akceptowanymi”. Zalecał też „towarzyszenie” różnym osobom, które mają różne drogi życiowe i są „akceptowane przez Boga”.

Już wcześniej kard. Schönborn wyrażał sprzeciw wobec dokumentu Kongregacji Nauki Wiary z 2021 r., który wyraźnie zabraniał błogosławienia par homoseksualnych. Według kardynała taki werdykt „rani wiele osób do żywego”, gdyż według niego „błogosławieństwo nie jest nagrodą za dobre zachowanie, ale prośbą o pomoc z góry”. Jednak nauka Kościoła wyrażana nie tylko w Katechizmie, ale m.in. w dokumentach Kongregacji Nauki Wiary jednoznacznie podkreśla grzeszność aktów homoseksualnych i niemożliwość błogosławienia grzechu, a w przypadku duszpasterstwa osób homoseksualnych konieczność unikania przez takie osoby „bliższych okazji do grzechu”.