Kompetencje twarde i miękkie - kluczowe różnice

Kompetencje twarde to zdobyta w procesie edukacji wiedza specjalistyczna oraz umiejętności praktyczne, niezbędne do wykonywania konkretnych zadań zawodowych. Są one łatwe do zweryfikowania i potwierdzenia – najczęściej za pomocą dyplomów, certyfikatów czy zaświadczeń. Przykładami kompetencji twardych są: znajomość języków obcych, umiejętność obsługi specjalistycznego oprogramowania lub znajomość przepisów prawnych.

Z kolei kompetencje miękkie to cechy osobiste i społeczne, takie jak umiejętność pracy w zespole, radzenie sobie ze stresem czy kreatywność. Określane są one mianem "umiejętności życiowych", ponieważ pozwalają na efektywne funkcjonowanie w różnych sferach życia, nie tylko zawodowej. Kompetencje miękkie są trudniejsze do zweryfikowania, ale coraz bardziej cenione przez pracodawców.

W życiorysie zawodowym wymień kompetencje twarde i miękkie i złóż CV w odpowiedzi na wybrane oferty pracy.

Najbardziej poszukiwane kompetencje miękkie

Choć kompetencje twarde stanowią podstawę do wykonywania danej pracy, to umiejętności miękkie coraz częściej decydują o sukcesie zawodowym. Według badań przeprowadzonych przez National Soft Skills Association, aż 85% sukcesu w pracy wynika z posiadania dobrze rozwiniętych kompetencji miękkich.

Wśród najbardziej poszukiwanych przez pracodawców umiejętności miękkich wymienia się m.in.:

  1. umiejętność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji;

  2. kreatywność i innowacyjność;

  3. komunikatywność i umiejętność pracy w zespole;

  4. inteligencja emocjonalna;

  5. umiejętność szybkiej adaptacji w nowym środowisku i otwartość na zmiany.

Kompetencje przyszłości

Postępująca automatyzacja oraz cyfryzacja procesów pracy sprawia, że wiele tradycyjnych zawodów będzie zanikać lub ulegać radykalnym przemianom. W związku z tym, coraz większego znaczenia będą nabierać kompetencje, które trudno jest zautomatyzować. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności na rynku pracy w perspektywie do 2025 roku wymienia się m.in.:

  1. analityczne myślenie i innowacyjność – zdolność do nieszablonowego rozwiązywania złożonych problemów;

  2. aktywne uczenie się i strategie uczenia się – umiejętność szybkiego zdobywania nowej wiedzy i sprawnego wykorzystywania jej w praktyce;

  3. krytyczne myślenie i analiza – zdolność do logicznego wnioskowania, wyciągania wniosków oraz krytycznej oceny informacji;

  4. kreatywność, oryginalność i pomysłowość – umiejętność generowania nowych, niestandardowych rozwiązań;

  5. przywództwo i oddziaływanie społeczne – zdolność do kierowania zespołem, motywowania innych oraz osiągania założonych celów;

  6. korzystanie z technologii, monitoring i kontrola – umiejętność efektywnego wykorzystywania narzędzi cyfrowych oraz śledzenia postępów realizowanych zadań.

Oprócz tych kompetencji, coraz większego znaczenia będą nabierały również umiejętności związane z radzeniem sobie ze stresem, elastycznością oraz budowaniem relacji międzyludzkich. To właśnie te "miękkie" umiejętności staną się kluczowe w dobie postępującej automatyzacji i cyfryzacji.