· W nowym projekcie przewidziano liczne niezgodne z obowiązującą Konstytucją, ustawami i wiążącymi umowami międzynarodowymi rozwiązania, których celem jest istotne ograniczenie prawnej ochrony życia w fazie prenatalnej.

· Proponowane przepisy zakładają istotne złagodzenie odpowiedzialności karnej sprawców przestępstwa nielegalnej aborcji oraz pomocy i nakłaniania do nielegalnej aborcji skutkującej śmiercią kobiety, co pociągnęłoby za sobą obniżenie ochrony prawnej kobiet ciężarnych.

· Instytut Ordo Iuris przygotował opinię prawną na temat projektu i apeluje o jego odrzucenie już w pierwszym czytaniu.

PRZECZYTAJ ANALIZĘ - LINK

W ostatnich dniach lipca do Sejmu trafił projekt zmian w Kodeksie karnym, który powtarza rozwiązania zawarte w projekcie autorstwa Lewicy (druk sejmowy nr 176 z autopoprawką), odrzuconym przez Sejm w głosowaniu 12 lipca 2024 r. Projekt przewiduje szereg zmian w przepisach Kodeksu karnego dotyczących przerywania ciąży. Proponowane modyfikacje są niezgodne z obowiązującym standardem ochrony życia człowieka, wynikającym z Konstytucji RP, orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego (w szczególności orzeczenia w sprawie K 26/96, które za niekonstytucyjny uznało przepis dopuszczający aborcję „ze względu na trudną sytuację materialną lub osobistą matki”) i Sądu Najwyższego, ustaw oraz umów międzynarodowych, w tym międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka. Zawarte w projekcie przepisy zmierzają do drastycznego obniżenia prawnej ochrony życia ludzkiego w fazie prenatalnej, w szczególności poprzez proponowane zniesienie odpowiedzialności karnej sprawców przestępstwa nielegalnej aborcji do końca 12. tygodnia ciąży. W świetle przepisów projektu, uchylenie odpowiedzialności karnej miałoby obejmować także obecnie uznawane za przestępstwa – pomoc kobiecie w nielegalnej aborcji, jak też nakłanianie jej do popełnienia tego czynu.

Autorzy projektu nie zatrzymują się jednak na postulacie ograniczania prawnej ochrony życia dzieci poczętych, lecz proponują również rozwiązania, zgodnie z którymi odpowiedzialności karnej mogliby uniknąć sprawcy przestępstwa nielegalnej aborcji (także pomocy i nakłaniania do niej), których działanie doprowadziło do śmierci kobiety ciężarnej. Całokształt projektowanych przepisów może wskazywać, że ich nadrzędnym celem nie jest ochrona kobiet – jak twierdzą autorzy projektu – lecz ochrona organizacji i aktywistów trudniących się nielegalnym rozprowadzaniem tabletek poronnych i popełniających przestępstwo udzielania pomocy w nielegalnej aborcji (art. 152 § 2 k.k.).

„Najbardziej szokuje fakt, że proponowany kształt przepisów ustawy karnej ma ograniczać odpowiedzialność za spowodowanie zgonu kobiety ciężarnej w wyniku przeprowadzonej nielegalnej aborcji, co tym bardziej dowodzi, że projektodawcy nie mają względu na dobro kobiet, które tak często podnoszą w publicznych wystąpieniach” – podsumowała r.pr. Katarzyna Gęsiak, dyrektor Centrum Prawa Medycznego i Bioetyki Ordo Iuris.