Jak czytamy, warunkiem uzyskania prawa jazdy w wieku 17 lat ma być zgoda rodziców lub opiekunów prawnych, a po zdaniu egzaminu, do ukończenia pełnoletności, będą mogli prowadzić pojazd jedynie w towarzystwie bardziej doświadczonego kierowcy.

Zgodnie z projektem, siedemnastolatkowie będą mogli prowadzić jedynie samochody o mocy silnika nieprzekraczającej 70 kW. Ten środek ostrożności ma na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych, które często wynikają z braku doświadczenia młodych kierowców. Dr Jonatan Hasiewicz, ekspert z zakresu prawa o ruchu drogowym, podkreśla, że wprowadzenie takiej regulacji może zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Z doświadczeń innych krajów, takich jak Niemcy, Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone, wynika, że wcześniejsze zdobywanie doświadczenia za kierownicą pod okiem dorosłych opiekunów może przyczynić się do lepszego przygotowania młodych kierowców do samodzielnej jazdy.

W wielu krajach europejskich, jak Niemcy czy Węgry, młodzi ludzie mogą prowadzić pojazdy już przed ukończeniem 18 lat, pod warunkiem, że towarzyszy im doświadczony kierowca. W Stanach Zjednoczonych prawo jazdy można uzyskać nawet w wieku 14 czy 15 lat, co często jest podyktowane ograniczonym dostępem do transportu publicznego.

Jak czytamy w uzasadnieniu, proponowane w Polsce zmiany są zgodne z kierunkiem obranym przez Unię Europejską. W marcu 2023 roku Komisja Europejska przedstawiła projekt czwartej dyrektywy w sprawie praw jazdy, która również zakłada możliwość przystąpienia do egzaminu na prawo jazdy w wieku 17 lat. Według nowych przepisów, młodzi kierowcy do 18. roku życia będą musieli prowadzić samochód w obecności bardziej doświadczonego kierowcy oraz podlegać surowszym przepisom dotyczącym jazdy pod wpływem alkoholu czy narkotyków.