Projekt Arctic LNG 2, zbudowany kosztem około 25 miliardów dolarów, był jedną z najważniejszych inwestycji w rosyjskim sektorze energetycznym. Po zamrożeniu współpracy z Japonią Arctic LNG 2 stracił ostatniego zagranicznego partnera, który mógł dostarczyć tankowce przystosowane do pływania w lodowych wodach Arktyki. Wcześniejsze zamówienia dla Arctic LNG 2 anulowała koreańska stocznia Hanwha Ocean, również ze względu na sankcje oraz trudności w realizacji płatności przez Rosjan.

Obecnie jedynym dostawcą tankowców pozostaje rosyjska stocznia Zwiezda, która jednak nie nadąża z realizacją zamówień. Według rosyjskich źródeł, Zwiezda jest w stanie przekazać Novatekowi, operującemu Arctic LNG 2, zaledwie jeden statek, i to dopiero w 2025 roku, co znacząco opóźnia harmonogram dostaw skroplonego gazu.

Stany Zjednoczone zwiększają presję na rosyjski sektor energetyczny, w tym wszystkie projekty LNG firmy Novatek, w ramach której operuje Arctic LNG 2. W czerwcu 2024 roku USA nałożyły dodatkowe restrykcje, obejmujące m.in. siedem z piętnastu tankowców LNG zamówionych w Zwiezdzie. Asystent Sekretarza Energii USA Jeffrey Pyatt zapowiedział kontynuację działań zmierzających do ograniczenia rosyjskiego eksportu LNG i ścisłego monitorowania rosyjskich ładunków gazowych.

Amerykańska administracja wskazuje, że sankcje to kluczowy element strategii mającej osłabić rosyjski eksport surowców energetycznych. W efekcie Arctic LNG 2, który miał być strategicznym źródłem dochodów dla Kremla, zmaga się z problemem braku nabywców oraz logistycznych przeszkód wynikających z embarga na import sprzętu i technologii.