Jak informował portal „Fronda”, w sierpniu biskupi Nigerii wydali oświadczenie, w którym występowali przeciwko nadużyciom w Kościele i pisali m.in.: „Liturgia nie jest prywatnym placem zabaw dla osobistych innowacji. Nie jest platformą dla autoekspresji celebransa. Jest to święty majątek powierniczy, przekazywany przez Kościół, który musi być celebrowany zgodnie z ustanowionymi normami i tradycjami”.

We wrześniu w dwóch osobnych rozmowach z kenijską dziennikarką Agnes Aineah z ACI Africa zarówno abp Kaigama, jak i bp Emmanuel Adetoyese Badejo z diecezji Oyo w Nigerii, potwierdzili tę determinację nigeryjskiego episkopatu, by skończyć z nadużyciami w Kościele. Jednym z problemów jest wzrost wpływów ruchu zielonoświątkowego, co prowadzi nie tylko do czuwań o uzdrowienie, ale także ceremonii przypominających te, jakie odbywają się w „mega-kościołach” protestanckich, a tym samym odchodzenia przez wiernych i kapłanów od Mszy.

Jak stwierdził 4 IX biskup Badejo o katolikach w Nigerii: „Musimy podjąć wyzwanie praktykowania naszej wiary lepiej, by przezwyciężyć siły, które próbują nas zniszczyć”. Zdaniem nigeryjskiego biskupa wierni chcący autentycznie praktykować wiarę w Afryce są „odrobinę wyluzowani”, a tymczasem „Jest czas, by zwiększyć gorliwość naszych modlitw, by pokonać drugą stronę” – stwierdził.

Jak informowała „Fronda” wcześniej, niestety Nigeria nie należy do najbezpieczniejszych rejonów świata dla chrześcijan. Mieszkańców Nigerii terroryzują islamscy fundamentaliści z Boko Haram. 2023 r. uważany jest do tej pory za najkrwawszy rok w historii Nigerii – zamordowano ponad 8.000 chrześcijan, a tysiące uprowadzono lub zmuszono do zmiany miejsca zamieszkania.

Biskup Badejo w czerwcu 2022 r. w czasie odprawiania Mszy żałobnej za ofiary terrorystycznego zamachu na katolików, dokonanego w Uroczystość Zesłania Ducha Świętego, zwrócił uwagę, że „brutalność i makabryczność” tego ataku przewyższała większość poprzednich takich napaści na nigeryjskich chrześcijan.