Co to jest relokacja przemysłu?

Relokacja przemysłu to przewiezienie w inne miejsce linii technologicznej czy parku maszynowego należącego do zakładu produkcyjnego, fabryki itp. Od razu trzeba podkreślić, że nie jest to łatwe zadanie, gdyż wiąże się z koniecznością fachowego zaplanowania i skoordynowania ze sobą poszczególnych etapów operacji. Wymaga to współpracy ze strony wielu osób i podmiotów oraz skompletowania niezbędnej dokumentacji, w tym transportowej czy celnej.

Bez względu na skalę przedsięwzięcia, relokacja przemysłu powinna zostać przeprowadzona przez wyspecjalizowaną firmę, na przykład taką jak Inrel. Dzięki temu będziesz miał pewność, że operacja zostanie wykonana terminowo i zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami. Taka firma zadba ponadto o zgromadzenie niezbędnych zasobów, zarówno ludzkich (potrzebni są fachowcy zajmujący się na przykład montażem instalacji elektrycznych czy hydraulicznych), jak i sprzętowych (zwykle trzeba użyć samochodów ciężarowych przeznaczonych do przewozu dużych ładunków, a także specjalistycznych urządzeń manipulacyjnych, jak rolki powietrzne, dźwignice czy żuraw samojezdny).

Relokacja przemysłu przeważnie wymaga przeniesienia dużych i ciężkich elementów linii technologicznych. Aby operacja przebiegła sprawnie i bezpiecznie, potrzebne są różnego rodzaju urządzenia manipulacyjne. Poza rolkami powietrznymi czy wózkami widłowymi często stosowane są dźwignice.

Kiedy może być potrzebna profesjonalna relokacja przemysłu?

Relokacja przemysłu może być realizowana wówczas, gdy firma przenosi swoją siedzibę wraz z całą linią technologiczną w nowe miejsce. Może ono być zlokalizowane w innym województwie czy państwie, a także na innym kontynencie. Podłożem takiej decyzji może być na przykład optymalizacja działalności i chęć zaoszczędzenia na kosztach zatrudnienia pracowników czy na podatkach w związku z rozpoczęciem funkcjonowania w specjalnej strefie ekonomicznej bądź inwestycyjnej.

Inne przypadki, w jakich może być potrzebna relokacja przemysłu, to:

  • sprzedaż starych urządzeń w związku z zakupem nowej linii montażowej;

  • połączenie kilku zakładów należących do firmy w jeden oddział.

Relokacja przemysłu zawsze wiąże się z ryzykiem uszkodzenia kosztownego sprzętu, a także wymaga wiedzy inżynierskiej oraz zastosowania prawidłowych technologii manipulacyjnych i transportowych. Dlatego gdy zamierzasz ją przeprowadzić, warto skorzystać z pomocy specjalistów.

Jak przebiega relokacja przemysłu?

Relokacja przemysłu musi być poprzedzona dokładnym zaplanowaniem całej operacji. Trzeba wykonać pomiary maszyn używanych przez firmę i zdecydować, w jaki sposób zostaną przewiezione oraz rozlokowane w miejscu docelowym. Wymaga to dobrania odpowiednich technologii, a także wykonania rysunków obrazujących schematy instalacji, co ułatwi ponowny montaż. Istotne jest też sporządzenie budżetu i harmonogramu relokacji, w których trzeba uwzględnić potencjalne przeszkody, związane na przykład z możliwymi opóźnieniami podczas transportu (zatory na drogach, sztorm na morzu itp.).

Kolejne etapy przedsięwzięcia to:

  • demontaż maszyn;

  • zabezpieczenie elementów linii przemysłowej, co wymaga zastosowania skrzyń z drewna fumigowanego czy pasów transportowych;

  • załadunek i transport urządzeń, a także ich rozładunek w nowym miejscu.

Aby relokacja przemysłu się udała, trzeba również fachowo zmontować linię technologiczną. Wiąże się to z ustawieniem i wypoziomowaniem maszyn oraz ich podłączeniem do poszczególnych instalacji, a także ze skalibrowaniem jednostek sterujących. Konieczne jest też wykonanie testów w celu sprawdzenia poprawności działania linii, co obejmuje między innymi tzw. „zimny rozruch”.

Jeśli czeka Cię relokacja przemysłu, czyli przewóz linii technologicznej i parku maszynowego w inne miejsce, warto zdecydować się na wsparcie ze strony profesjonalnej firmy. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na dużą złożoność i skomplikowanie całej operacji. W jej trakcie trzeba na przykład zapewnić zasoby ludzkie i technologiczne, skompletować szereg dokumentów, a także skutecznie skoordynować ze sobą poszczególne etapy, czyli demontaż, pakowanie, załadunek, transport, rozładunek i podłączenie maszyn.