Sam Facebook zapewnia, że zmiana jest „tymczasowa”. Od czwartku przynosi już jednak poważne konsekwencje dla polskich wydawców. Pozbawione zdjęć linki są mniej atrakcyjne i słabiej zachęcają użytkowników do czytania linkowanych na Facebooku artykułów. Meta nie ukrywa, że to odpowiedź na zmiany w prawie autorskim.

- „Tymczasowo zmieniamy sposób wyświetlania postów z linkami do artykułów mediowych na Facebooku dla użytkowników w Polsce. (...) Od 19 września linki do artykułów na Facebooku dla użytkowników w Polsce będą wyświetlać tylko hiperłącze i nagłówek. (...) Wprowadzamy te zmiany w konsekwencji implementacji przez Polskę art. 15 dyrektywy UE w sprawie praw autorskich do prawa krajowego”

- czytamy w komunikacie właściciela platformy.

Meta zaznacza również, że „treści informacyjne nie przyciągają naszych użytkowników i nie są dla nas znaczącym źródłem przychodów”.

Platforma zapowiada „ponowną ocenę” tej zmiany „po otrzymaniu wyjaśnień od Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który obecnie ocenia podobne aspekty wdrożenia przez Włochy art. 15”.

Zgodnie z nowymi przepisami, które uwierają Facebooka, wydawcy mają prawo ubiegać się o wynagrodzenie za treści wykorzystywane przez big techy.