Wstrzymane projekty technologiczne
Poseł Przemysław Czarnek wskazał na zahamowanie prac nad projektem reaktora jądrowego IV generacji. „Polska miała szansę stać się liderem technologii jądrowej w Europie, ale obecny rząd ograniczył finansowanie Narodowego Centrum Badań Jądrowych. To uwstecznianie polskiej nauki” – mówił były minister edukacji i nauki. Podkreślił również brak realizacji projektu zakupu komputera kwantowego, który miał wspierać rozwój nowoczesnych technologii na Politechnice Poznańskiej. „Naukowcy czekają, a fundusze leżą odłogiem” – dodał.

Kryzys w edukacji i szkołach
Mirosława Stachowiak-Różecka zauważyła, że działania obecnego rządu uderzają w podstawy polskiej edukacji. „Obserwujemy odpływ wartości narodowych z programów nauczania – eliminowane są kluczowe treści z historii i literatury polskiej. To niebezpieczne w czasach, gdy tożsamość narodowa jest szczególnie ważna” – mówiła posłanka.

W kontekście edukacji emocje wzbudził również wprowadzony obowiązkowy przedmiot „Edukacja zdrowotna”, który zastąpił dotychczasowy WDŻ (Wychowanie do życia w rodzinie). „Barbara Nowacka zabiera rodzicom prawo do decydowania o wychowaniu swoich dzieci” – stwierdził poseł Dariusz Stefaniuk, odnosząc się do protestów rodziców przeciwko nowemu programowi. „Nie mówimy o podstawowych aspektach zdrowotnych, ale o niepotrzebnej seksualizacji dzieci w szkołach” – dodał.

Brak inwestycji w naukę i współpracę międzynarodową
Z kolei Łukasz Schreiber, komentując działania ministra Marcina Wieczorka, mówił o „upartyjnieniu nauki” i „metodach nacisku” wobec środowisk akademickich. „Jeśli rektorzy uczelni są straszeni za odmowę podpisania dokumentów politycznych, to mamy do czynienia z sytuacją bez precedensu” – zauważył poseł.

PiS przypomniał także o zawieszonych projektach międzynarodowych, takich jak współpraca naukowców w ramach Akademii Kopernikańskiej. „Zablokowanie tej współpracy to działanie na szkodę polskiej nauki” – skomentował Czarnek.

Opozycja apeluje o powrót do realizacji projektów, które wspierały rozwój technologiczny kraju. „To, co robi ten rząd, nie tylko zatrzymuje rozwój, ale niszczy to, co udało się osiągnąć przez lata” – podsumował prof. Przemysław Czarnek.

Politycy PiS zgodnie podkreślali, że Polska potrzebuje inwestycji w przyszłościowe sektory nauki i technologii, takie jak energia jądrowa czy sztuczna inteligencja. „Nie możemy pozwolić, aby nasze dzieci i naukowcy patrzyli, jak Polska cofa się w czasie” – dodała Stachowiak-Różecka.

PiS zapowiada dalsze monitorowanie działań rządu w obszarze nauki i edukacji, wskazując, że ich zaniechanie może mieć długofalowe konsekwencje dla rozwoju kraju i jego pozycji na arenie międzynarodowej.