2. W naszym projekcie ustawy zawarliśmy najpierw propozycję podniesienia wysokości jednorazowego zasiłku dla powodzian z obecnej kwoty 8 tys zł, na kwotę będącą 3-krotnością średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, czyli obecnie zasiłek ten wynosiłby 24 tysiące złotych. Kolejne dwie propozycje zmian w obowiązujących przepisach, to zastąpienie kwoty 100 tys. zł na remont uszkodzonego budynku i kwoty 200 tys zł na odbudowę, propozycją pokrycia pełnych kosztów remontu albo odbudowy. Te propozycje dotyczą udzielenia szybkiej i odpowiedniej pomocy do wielkości strat powodziowych poniesionych przez gospodarstwa domowe, natomiast przedsiębiorcy, rolnicy i samorządy, powinny zostać objęci innymi instrumentami wsparcia.

3. Nie ma co „wyważać otartych drzwi” i w związku z tym przedsiębiorcom dotkniętych skutkami powodzi na południu kraju, trzeba zaproponować podobne instrumenty pomocowe, jak stosowane podczas pandemii Covid19. Chodzi między innymi: o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, dofinansowanie części wynagrodzeń oraz należnych składek, możliwość uzyskania świadczenia postojowego, program dotacji dla małych i średnich przedsiębiorstw, wreszcie zwolnienie z obowiązku opłacania składek. Te instrumenty wsparcia są uzależnione od rodzaju przedsiębiorstwa (mikro przedsiębiorstwa, małe , średnie i duże firmy), jednak wszystkie mają na celu podtrzymanie funkcjonowania przedsiębiorstw, ale także utrzymanie w nich zatrudnienia przynajmniej na dotychczasowym poziomie. Podmiotem wyspecjalizowanym w udzielaniu pomocy przedsiębiorcom jest Polski Fundusz Rozwoju, który niezwykle skutecznie i bardzo szybko dokonał tego w 2020 roku, ma on stosowne know-how, a także pewne środki finansowe, jako że część pomocy udzielanej w związku z covid, miała charakter zwrotny.

4. Innego rodzaju wsparcia potrzebują samorządy na których terenach powódź zniszczyła infrastrukturę techniczną (drogi, chodniki, mosty, wodociągi, oczyszczalnie ścieków, wysypiska śmieci itp.) a także społeczną( żłobki, przedszkola, szkoły, przychodnie, szpitale, instytucje kultury, obiekty sportowe).W tym przypadku mechanizmy wsparcia dla samorządowych inwestycji, ma Bank Gospodarstwa Krajowego, który przez kilka ostatnich lat wypracował zarówno kryteria oceniania takich inwestycji, a także instrumenty ich skutecznego finansowania. Do samorządów na realizację tych inwestycji w ciągu ostatnich 4 lat rządów Prawa i Sprawiedliwości na współfinansowanie inwestycji zostało skierowane przynajmniej 120 mld zł, przy czym w zależności od zamożności samorządu, wsparcie finansowe wynosiło od 80% aż do 98%. Postulujemy aby w przypadku odbudowy infrastruktury po powodzi zarówno tej technicznej jak i społecznej, to wsparcie ze strony państwa, wynosiło aż 98% kosztów realizacji inwestycji, ze względu na skalę zniszczeń popowodziowych na południu Polski.

5. Mimo tych kompleksowych propozycji wsparcia zarówno osób fizycznych, przedsiębiorców, rolników oraz samorządów dotkniętych skutkami powodzi, niestety wszystko wskazuje na to, że rządząca koalicja nie chce o nich słyszeć, choć wszyscy poszkodowani na południu Polski, tej pomocy wyglądają jak „kania dżdżu”. Wszystko wskazuje na to, że pomocą powodzianom Sejm zajmie się dopiero w następnym tygodniu i nie ma pewności, czy rządząca koalicja w ogóle dopuści projekt ustawy o pomocy dla wszystkich dotkniętych skutkami powodzi, przygotowany przez Prawo i Sprawiedliwość już na tym posiedzeniu.