Na czym polega dropshipowy model sklepu internetowego?
Dropshipping to sprzedaż towarów, w której sprzedawca nie dysponuje własnym magazynem, ale korzysta z usług podmiotów trzecich. W obrocie gospodarczym pojawiają się dwa rodzaje tego rodzaju działania. Dropshipping może być rozumiany zarówno jako sprzedaż bezpośrednia, jak i postrzegany w charakterze pośrednictwa. Różnica między tymi wariantami jest doniosła i przekłada się m.in. na treść regulaminu sklepu internetowego oraz obowiązki względem kupujących.
Dropshipping jako sprzedaż bezpośrednia
Dropshipping rozumiany jako sprzedaż bezpośrednia polega na tym, że wprawdzie przedsiębiorca sprzedaje zamówione przez odbiorców towary w swoim imieniu, ale obsługa całego zamówienia jest przenoszona na firmę zewnętrzną. To ona zajmuje się przygotowaniem towarów do wysyłki, ich nadaniem, a niekiedy również rozpatrywaniem reklamacji. Nadal jednak to przedsiębiorca ponosi pełną odpowiedzialność za działania podmiotów trzecich. Obrót sklepu stanowi podstawę do wyliczenia zysku z działalności.
Oczywiście delegowanie obowiązków może mieć znacznie szerszy zakres i obejmować także zagadnienia związane z:
-
obsługą prawną sklepu;
-
opracowaniem procedur AML;
-
koordynowaniem obowiązków sklepu internetowego wpisanego do BDO;
-
prowadzenie kampanii reklamowej;
-
utworzenie i utrzymanie witryny.
Dropshipping jako sprzedaż bezpośrednią zwykle wykorzystują początkujący przedsiębiorcy, którym zależy na minimalizacji kosztów związanych z działalnością. To także sposób na utrzymanie bliskiego kontaktu z hurtownią.
Dropshipping jako pośrednictwo
Dropshipping funkcjonujący jako pośrednictwo to zupełnie inna konstrukcja. Tutaj sprzedawcą, a zatem podmiotem na którym ciążą obowiązki względem nabywcy jest hurtownia. Z kolei polska firma działa jako pośrednik. Wprawdzie ona oferuje towary na swojej stronie internetowej, ale w praktyce jej odpowiedzialność względem nabywcy jest mocno ograniczona. Zysk pośrednika stanowi prowizja wyliczana od sprzedaży
O ile w modelu sprzedaży bezpośredniej sprzedawca sprzedaje tak naprawdę „swoje” towary, przy pośrednictwie wiele firm nigdy nie ma okazji obejrzeć na żywo portfolio oferowanych produktów.
Na rozróżnienie tych dwóch rodzajów sprzedaży silny nacisk kładł UOKiK, ostrzegając konsumentów przed nabywaniem na aukcjach internetowych towarów oferowanych przez polską firmę, które tak naprawdę były sprzedawane przez przedsiębiorstwo zarejestrowane w zupełnie innym państwie, zwykle jednym z krajów Azji.
Jakie elementy powinny znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego?
Rozróżnienie między sprzedażą bezpośrednią a pośrednictwem jest niezwykle istotne w kontekście treści regulaminu. W przypadku sprzedaży bezpośredniej minimalny zakres regulaminu określają przepisy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Obejmuje on:
-
adresy elektroniczne przedsiębiorcy oraz jego dane kontaktowe;
-
rodzaj, zakres i warunki świadczenia usług drogą elektroniczną;
-
warunki zawierania i rozwiązywania umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną;
-
tryb postępowania reklamacyjnego.
W rzeczywistości regulamin sklepu internetowego zwykle jest bardziej skomplikowany i dotyczy takich kwestii, jak formy płatności, rodzaje i koszt dostawy, płatności BNPL, programy partnerskie i rabatowe. W regulaminie należy pamiętać też o polityce prywatności i związanych z nią obowiązkach administratora danych osobowych. W przypadku korzystania z hurtowni należy uzupełnić treść regulaminu o wskazanie podmiotów, które będą przetwarzały dane osobowe klientów sklepu.
Decydując się na pośrednictwo dodatkowo należy wyraźnie wskazać, na rzecz jakiego podmiotu działa polski przedsiębiorca, a także podać do wiadomości klientów szczegóły dotyczące:
-
procedur zwrotów i reklamacji;
-
możliwości odstąpienia od umowy;
-
terminów na skorzystanie z uprawnień konsumenckich.
Zaniechanie na tym polu może spowodować nałożenie wysokich kar finansowych z powodu braku realizacji obowiązków informacyjnych. Podobnie brak regulaminu nie jest dobrym rozwiązaniem.
Korzystanie z gotowych szablonów regulaminów dla sklepów internetowych to duże ryzyko. Przedsiębiorca nigdy nie ma pewności czy obejmują one aktualne wymagania formalnoprawne. Należy też pamiętać, że dobry regulamin nie tylko informuje i chroni kupującego, ale także zabezpiecza sprzedawcę przed nieuzasadnionymi roszczeniami. Dlatego powinien on być skonstruowany z myślą o indywidualnych potrzebach danej firmy.
Z jakimi roszczeniami musi liczyć się przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy?
Decydując się na prowadzenie sklepu w modelu dropshipowym nie należy zapominać, że konsumentom przysługują określone uprawnienia. Polskie prawo przewiduje obligatoryjną reklamację oraz fakultatywną gwarancję. Niezależnie od nich konsument ma prawo skorzystać z prawa odstąpienia od umowy. Choć wynikają one z przepisów rangi ustawowej dla bezpieczeństwa warto wspomnieć o nich w regulaminie, a także skonstruować pouczenia dla odbiorców ze wskazaniem konkretnych uprawnień.
Z uwagi na niedawną zmianę przepisów reżimu ochrony konsumenckiej wielu przedsiębiorców ma trudności z odnalezieniem się w nowym otoczeniu prawnym. Zakładając nowy biznes warto zlecić przygotowanie kompleksowej dokumentacji kancelarii prawnej. Z kolei sklepy działające od lat na rynku powinny przeprowadzić audyt zgodności pod kątem formalnym. To gwarancja, że działalność będzie prowadzona zgodnie z prawem. Choć dropshipping jest opłacalny od strony finansowej, jego prowadzenie należy dobrze przemyśleć. To twierdzenie jest szczególnie aktualne w przypadku przedsiębiorców działających w charakterze pośredników.